Kuka bloggaa huvikseen?

2/12/2015

Yo!

Ajattelin kirjoittaa sekavasti aiheesta joka on pyörinyt itseni ja bloginkin ympärillä ainakin viimeisen vuoden ajan aika vahvasti. Aihe on niinkin yksinkertainen kuin bloggaus. Okei, ehkä en kuitenkaan tee tästä oikeasti bloggausta bloggauksesta. Lähinnä se, että kukaan ei enää pidä blogia vain bloggaamisen ilosta.
Aikoinaan oli IRC-Galleria, ja siitä hiljalleen siirryttiin bloggaamiseen. Muistan kun Suomessa oli vielä pystyssä tosi paljon blogeja, ja jaksoin selailla kiintoisia eri tyylejä (gootti, lolita, visual kei, jne) edustavia tyyppejä ja katsella asuja, mutta tänäpäivänä ei todellakaan ole samaa meininkiä. En itseasiassa enää seuraa yhtäkään blogia, koska kaikki joita oon seurannut on vain kuollut jossain vaiheessa. Blogit ei ole nykyään enää harrastus, vaan suurin osa hakee sillä pelkästään rahaa ja sosiaalista statusta. Aika karusti sanottu ehkä, mutta tässä blogimaailmassa pyöriessäni en oikeasti voi sanoa muuta.

sweater: Sheinside

Okei, raha ja ilmainen tavara on todellakin plussaa mitä voi saada bloggaamisella. Musta on mahtavaa että saan toisinaan kokeilla hauskoja tuotteita sen takia että joku on bongannut mun blogin. Mutta tienaanko mä bloggauksella? En senttiäkään. Bloggaanko siksi että saisin rahaa? En.

Juttelin muutama päivä sitten erään entisen alternative bloggaajan kanssa siitä, miksi hänen kiinnostuksensa bloggausta kohtaan lopahti. Yksinkertaisesti hänenlaiselleen blogille ei ollut kysyntää. Olen aika samoilla linjoilla. Jos on vähänkään erilainen tyyli, eikä kämppä ole sisustettu kliseisillä mökkikalusteilla ja lampaantaljalla, ei kukaan Suomen blogiskenessä kiinnostu. Blogiportaalit toistaa samaa kaavaa, läjä fitness bloggaajia, valkoista sisustusta ja miltei identtisiä hahmoja. Toki arvostan kaikenlaista bloggausta, oli se sitten kuntoilua, muotia, mielipiteitä jne. Mutta tuntuu että koko alternative skene hukkuu kaiken tuon alle. Pari kertaa olen selannut portaaleja siinä toivossa että sieltä löytäisi jotain seurattavaa, mutta ei. Mietin onko yhtään erikoisempia tyyppejä edes osana tätä blogiportaalimaailmaa, kelpaako erilainen tyyli muiden joukkoon?

Yhteistyökumppaneiksi etsitään perus mollamaijoja, fitness ihmisiä, pitkähiuksisia, sisustusbloggaajia.. mihin väliin me outolinnut päästään? Lähinnä naurattaa aina lukea noita, koska koskaan ei osu kohdalle sellasta kategoriaa mihin mahdun. En ole muotibloggaaja, enkä kauneusbloggaaja, en edes lifestyle blogi. Koska Suomen standardeissa muotibloggaaja pukeutuu just tietyllä tavalla, ja kauneusbloggaaja jakaa ihonkuorintavinkkejä. 
Erilaisena bloggaajana olo on toisinaan kiusallista. Blogitapahtumissa on väkisin ulkopuolinen olo kun et tunne ketään eikä mikään kategoria osu kohdalle. Vain tietynlaisille blogeille on järjestettynä tarjontaa. Keskustelua ei synny, koska kaikki muut asennoituu sillä "blogi on työ" ja itselleni se on vain harrastus siinä missä vaikka videopelit. Mä voin kirjottaa tänne vaikka että kissanpaska haisee ja tänään söin puuroa, mutta tää muu jengi pitää bloginsa mahd. asiallisena ja simppelinä mainostauluna.
Nykyään blogikuolleisuutta aiheuttaa myös vloggaamisen suosio. Okei, videot on tosi paljon helpompi tapa taltioida tavaraa kuin kirjoittaminen, mutta karu totuus on että suurin osa menee Youtubeen siinä toivossa että sillä tienaisi tai saisi tätä himottua Internet Famea. Kosmetiikkamaailmassa mun blogi on täyttä roskaa, koska kaikki meikki ihmiset on Youtubessa. Mä en tykkää videoiden tekemisestä, enkä niiden katselustakaan, joten en löydä siltäkään osin kiintoisaa seurattavaa. Blogikuolleisuus jatkuu. Nykyään reaaliajassa tehdyt päivitykset on helpompaa seurattavaa kuin blogit. Instagram esimerkiksi. Itsekkin pidän Instasta, tosi paljon itseasiassa, mutta en mä kuitenkaan ajattele sitä minään muuna kuin kuvienjakopalveluna. Blogit on erikseen. Mutta tällä generationilla Instagram korvaa blogit, ei enää mennä blogiin katsomaan asukuvia ja tsekkaamaan mistä bloggaajan jutut on ostettu, vaan niistä odotetaan kuvia ja selostuksia Instaan.

Kaikin puolin bloggaaminen on kuolemassa, enkä oikein tiedä kenelle tätä kirjoitan. Salaa toivon, että nää uudet jutut olis jotain ohimenevää ja ihmiset rupeais taas bloggaamaan huvikseen, mutta voi olla että me kuollaan sukupuuttoon ihan lähiaikoina.


46 comments :

  1. Alternativeblogejahan on vaikka muille jakaa! Blogeissa on yleensä jokin sykli, kuten muissakin harrastuksissa, ihminen tekee sitä sen aikaa kun viihtyy harrastuksen parissa ja sitten lopettaa. Harva koko elämäänsä tauotta esim. ratsastaakaan, blogaaminen on samanlainen harrastus.

    Alternative ei näy portaaleissa, koska Suomessa ei ole alternativeblogeille omistautuneita portaaleja. Ehkä jonain päivänä on, koska meillä on paljon upeita, kansainvälisestikin suosittuja alternativeblogeja jotka on tehty taidolla ja rakkaudella. Mä laskisin sun blogisi sellaiseksi, muita mitkä mulle tulee mieleen olisi esim. Black Saliva ja Mothmouthin blogi.

    Ei alternativeblogeilla oikein voi tienata, joten on epätodennäköistä että genre kokisi kuolemaa sellaisen takia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mä tiedän ehkä viis blogia :'D ulkomailla kai on enemmän, mutta nekin suurin osa pyörii Bloggerin ulkopuolella.

      Ja en puhunut alternative genren kuolemisesta, vaan huvikseen bloggaajien kuolemisesta. Toki ei kaikki vaan katoa, mutta oletettavasti jossain vaiheessa bloggaus tulee tarkoittamaan täysin pelkkää markkinoimista.

      Delete
  2. Oon ite huomannu samat asiat. Itse en blogaile, mutta oon seurannu (vähenemissä määrin, ikävä kyllä) helvetin monia alternative-suuntaisia blogeja. Sunkin blogissa olen käyny säännöllisesti kääntymässä n. neljä vuotta ja olet yksi HYVIN harvoista jotka vielä jaksaa blogata blogaamisen vuoksi ja olla uskalias niin tyyliltään kuin kirjoituksiltaan. Mäkin toivoisin että se youtube-kuume loppuis, ei me kaikki todellakaan jakseta katsoa 15 minuutin arvosteluja yhdestä paidasta/luomiväristä/mistälie kun lyhyen, ytimekkään ja hauskan postauksen aiheesta voi lukea 5 minuutissa. Ainakin sinulta. :) Toivottavasti sä et sentään kuole sukupuuttoon vielä pirun pitkään aikaan! Jatkoja!

    ReplyDelete
  3. Hmm. Todella hyvä juttu ja hyvin kiteytetty monia munkin ajatuksistani. Menen aika suoraan tuohon sinun nimeämään "kosmetiikkabloggaajien" kategoriaan ja olen ihan tarkoituksella ja ylpeänä siellä. Mun blogi on selkeesti kosmettiikkablogi, mutta samalla myös harrastus: kosmetiikka itsessään (meikkaaminen, ihonhoito jne.) on mulle harrastus joten väistämättä blogikin on sellainen. Musta on kiva haastaa itseäni ja yrittää olla koko ajan parempi, eli tarjota lukijoille erilaisia juttuja ja tarkoituksella "tuottaa sisältöä" mutta en koe että se tekis mun blogista yhtään sen hengettömämmän kuin kenenkään muunkaan blogista. En ole kovin hyvä ilmaisemaan ajatuksiani syvällisistä aiheista, joten pohdinnat ja oman elämän läpikäymisen jätän muille. Siksi joku ehkä erehtyy pitämään blogiani kovin tylsänä ja mainosmaisena, vaikka en todellakaan sitä tarkoituksellisesti hae. Blogi, bloggaajaystävät (joo, ensisijaisesti ne on mulle kuitenkin ystäviä eikä blogi-etuliitteisiä) ja kosmetiikka on mulle todella tärkeitä ajanvietteitä ja harrastuksia.

    Se mua kyllä harmittaa, että vaihtoehtoista tyyliä harvemmin näkee suurilla areenoilla. Mutta olihan sun blogikin ehdolla jossain blogigaalassa! :) Tätä voi pitää hyvänä merkkinä, ja toivon että vaihtelua ja diversiteettiä blogiskeneen tulisi jatkossakin. Vaikkei oo yhtään mun tyylistä tai sellasta mitä ite kokeilisin/tekisin, niin sun postauksia, hiuskokeiluja ja meikkijuttuja on kiva lukea. Keep on the good vibe!

    ReplyDelete
  4. musta on erittäin surullista että bloggaus menee tähän suuntaan että "pitää tienata", "pitää olla fame" ja "pitää pitää pitää". itse bloggaan ensisijaisesti itselleni, kaikki muu on plussaa (tosin mun blogi ei mene mihinkään tällaiseen yleiseen genreen? tai korkeintaan johonkin "jauhanpaskaaelämästäni"-genreen). mut oon itkenyt tätä yksinäni: sellaiset "tavalliset" bloggarit katoaa; lopettaa tai muuttuu noihin "blogisuorittajiin". ne ei vaan iske. (njoo olikohan tässä pointtia mutta kommentoinpa silti!)

    ReplyDelete
  5. Olen kohta 35v. nainen ja bongasin blogisi muistaakseni viime vuonna ja olen seurannut siitä asti, myös facebookissa tykkäilen. En juurikaan meikkaa enkä ole kiinnostunut itse peruukeista jne., mutta seuraan blogiasi juuri siksi että siinä on jotain erilaistaja tyylisi on päivä toisensa jälkeen hurjan kiinnostava! . Keep up the good work!

    ReplyDelete
  6. Minä ainenkin ite henkilökohtaisesti bloggaan ihan huvin vuoksi :3 Myös opiskelujen kannalta on hyvä blogata ja käydä läpi asioita mitä ollaan koulussa tehty. Jää paremmin mieleen ja voi seurata omaa kehitystä. Se on kuitenkin valitettavan yleistä että porukka bloggaa rahankiilto silmissä ja vaan sen takia että sais ilmasta tavaraa. Sinänsä varmaan kiva mutta missä siinä sitten on enää se aitous ja tekemisen ilo. Itelle kävis nopeesti pakkopullaksi jos joutusin kirjottamaan pakosti jotain että muut tykkää ja semmosta mikä on jo jokapuolella nähty. Kaipaisin enemmän kaikkee hassua ja erikoista blogimaailmaan. <3

    ReplyDelete
  7. Enpä ole itsekään löytänyt sinun blogisi lisäksi kuin yhden toisen kiinnostavan blogin, vakka olen sinusta innoittuneena lisää yhtä kiinnostavia blogeja etsinyt. Kaikki samantapaisia hahmoja. Aivan personaatonta ja tylsää. Ei jaksa seurata sellasta.

    ReplyDelete
  8. http://vanitynightshade.blogspot.fi/

    tää on kai semi alternative?

    ReplyDelete
  9. Ihan älyttömän hyviä pointteja tässä! Oon itsekin huomannut blogimaailman hiljentymisen, vaikka yhä edelleen uusia blogeja tupsahtelee ilmoille kuin sieniä sateella. Blogien suosio nousi ihan törkeän nopeasti kolmisen vuotta takaperin ja vuosien varrella isoja blogeja on tipahdellut pois matkasta.

    Itse kuulun niihin, jotka bloggaavat huvikseen. Aloitin bloggaamisen aikanaan ylläpitääkseni kirjoitusharrastustani, pitääkseni musafiiliksiä tallessa ja julkaistakseni kuviani jossain. Toki mulla oli aika, kun halusin nettifeimiksi ja halusin tienata blogilla. Sittemmin se kuitenkin haistui ja jatkoin bloggaamista taas harrastuspohjalta. Jos joku taho ehdottaisi mulle blogiyhteistyötä tuskin kieltäytyisin, jos se olisi taho, jonka takana seison, mutta ihan mihin tahansa en lähtisi.
    Toki myönnän, että mun blogi on puolittain mainosalusta, mutta ihan puhtaasti mulle itselleni, vaatetusompelija kun olen, ja projekteista bloggaamalla useampi saattaa löytää mut. Puhdasta itsepromoa, mutta se nyt tuskin kovinkaan huono asia on.

    Isot blogit suomessa on ehkä samantyylisiä ja mainstreamia senkin takia, että alternativepuolen tyypit haluaa pysyä alternativena eikä nousta parrasvaloihin.

    ReplyDelete
  10. Mä olen blogannut yli viisi vuotta aika tiheällä tahdilla ja kun aloitin, niin en todellakaan ajatellut, että Suomessa tällä voisi mitään tienata. Tähän päivään mennessä en ole saanut yhtään rahaa, tuotteita kylläkin, blogin takia. Tietysti tämä tulee muuttumaan portaaliin siirtymisen takia. Olen ehkä Karoliinan kanssa samaa mieltä, että bloggaus on harrastus ja mielenkiinto muuttuu (oma bloginikin aloitti jonain ihan muuna kuin kosmetiikkablogina, mutta siihen on tultu). Itse en ehkä kanssa kauheasti lue näitä valkoisilla tavaroilla sisustettuja koteja -blogeja tai muotiblogeja, kun ne ei vaan iske. Mulle on ihan sama, tienaako ihminen sillä, se ei ole multa pois. Seuraan blogeja, joita kirjoittavat kaverit tai jotka oikeasti kiinnostaa - kuten sun blogi. Valitettavasti osa rahan tai suosion takia tehdyistä blogeista tuntuukin siltä, ei silloin jaksa niistä innostua, joillekin se kuitenkin iskee.

    Mullakaan ei tainnut olla päätä eikä häntää. Tykkään kuitenkin sun blogista ja toivottavasti jaksat tätä pyörittää :)

    ReplyDelete
  11. Olen kyllä huomannut myös alternative blogien kuoleva.. Herätti se varsinkin että kun siivosin seuraamislistani, niin alussa blogeja oli 388 ja kun karsin pois kaikki kuolleet ja poistetut, oli jäljellä enään 170! Yli puolet helvata! Ja siitä ei edes ole puolta vuotta kun sen viimeksi siivosin. Uusiakaan ei tunnu putkahtelevan kovin paljon :c

    ReplyDelete
  12. En enää itekään seuraa kuin kahta blogia; tätä ja yhtä äiti-blogia. Ei niitä kiiltokuvaelämiä ja koteja jaksa enää millään seurata ja oma bloggaus loppui siihen kun yritin sulautua samaan muottiin ja täyttää lukijoiden ajatukset pullan tuoksuisesta jaksavasta äidistä. Sitten siihen vaan heräsi että mitä vittua mä lässytän täällä somessa tuntemattomille ihmisille ja yritän näyttää paremmalta.
    Poistin blogin ja keskityin omaan elämääni ilman mitään päivän asuja ja tuntu paljon paremmalta. Yritin vielä alottaa uuden blogin mutta siitä on kadonnut hohto kokonaan. Siksi ostin päiväkirjan mihin kirjotan silloin kun siltä tuntuu enkä tunne painetta että pitää kirjottaa että muilla on luettavaa.

    Onneksi oot pysyny normaalina jalat maassa tyyppinä! Oot ihana bloggaaja. <3

    ReplyDelete
  13. lyhyesti sanottuna oon täysin samoilla linjoilla ja ajatuksilla sun kanssa. en siis ole ainoa "vanhan ajan" bloggaustyylin kannattaja, jes :D en tykkää vlogikulttuurista. video/pari blogissa on kiva piristys ja interesting kuvien ja tekstin lisäksi. tekstipostaukset kuvilla on ♥

    ReplyDelete
  14. Hyvä teksi ja olen kyllä samaa mieltä joka asiasta! Kirjoitan itse perinteistä päiväkirjatyylistä blogia (surkealaatuisine kännykkäkuvineen) ja nautin siitä harrastuksena. Välillä kuitenkin melkein jopa hävettää blogin kirjoittaminen, koska laatu on mitä on. Nykyään tuntuu siltä, että ei "saa" blogata, jos ei tähtää sillä johonkin suureen.

    Ja suuri osa blogeista on jo niin teennäisiä, että uusien lemppareiden löytäminen käy todella vaikeaksi. Tästä kuitenkin tykkään kovasti, keep it up!♥

    ReplyDelete
  15. Taidat olla ihan oikeassa. Nyt vasta kunnolla heräsin siihen, että seuraamistani muotiblogeista varmaan yli puolet on kadonnut. Muissa blogigenreissä ei kuitenkaan samaa ongelmaa tunnu olevan... Ilmeisesti tälle muotipuolelle on tapahtunut jotain näinä muutamina lähivuosina.

    ReplyDelete
  16. TANJAA, please can you make an eyebrow tutorial? I also shave my eyebrows and I just cant seem to get the hang of it. The eyebrows i manage to draw are too thin and mhe~ i wanted to learn how do draw them thicker and arched like you do ):

    ReplyDelete
    Replies
    1. I already grew back my own eyebrows :/

      Delete
  17. Sä tiivistit aika hyvin mun sekavat ajatukset aiheesta joita en ite osannut pukea kokonaisuudeksi! Näinhän tässä on käynyt. Myöskään kommentteja saati uusia lukijoita ei nykyään enää helposti blogiinsa saa kun kaikki lukijat ovat niin kriittisiä ja blogeja satelee ja satelee. Silloin kun bloggaus alkoi tosissaan tulla suosioon ja bloggaajat ansaita rahaa sillä, niin kyllä pienet blogit jäi kunnolla jalkoihin. :D Ja kaikki lukijat siirtyivät lukemaan suosittuja portaalien blogeja. Kyllä mullekin aina välillä tulee uusia lukijoita ja onneksi kommenttejakin tulee joka postaukseen kuitenkin. :) Mutta odotukset on kaikilla juurikin tuota että bloggaajalla pitää olla valkoinen kämppä josta laitetaan kauniita kuvia, ja pitäähän sen pärstäkertoimenkin olla melko korkealla. Tässä pitää itsekin nähdä välillä vaivaa että saa pidettyä oman bloginsa sellaisena kuin se on eikä lähde jotenkin alitajuisesti matkimaan näitä suosittuja bloggaajia. Mulla ei ole valkoista kämppää eikä tule. xD

    ReplyDelete
  18. Itse aloin muutaman vuoden bloggaustauon jälkeen kirjoittaa ensin hääblogia ja häiden jälkeen kynsiblogia. Kynsibloggaajia ainakin löytyy vielä Suomestakin reippaasti ja niistä blogeista löytyykin mukavasti uusia ideoita toteutettavaksi ja lakkoja ostettavaksi. :)

    ReplyDelete
  19. Mun oli kans pakko tulla kommentoimaa, koska aihe "koskettaa" muakin. Ite oon kirjottanu blogia vajaa kolme vuotta ja pystyn kyllä sanomaan, että kirjotan sitä myös muille ku itelleni. Alussa kirjottelin melkeenpä vaan ja ainoastaan mielenterveysongelmista tai siis omasta paskasta olosta enkä tosiaan aatellu et tuun ikinä ns. Pääsemään sillä blogilla mihinkään :D Halusin vaan kokeilla bloggaamista ja saada jonkun harrastuksen tai vastaavan. Jossain kohtaa blogin sisältö alko sit painottumaan enemmän meikkaamiseen, mutta vaan ja ainoastaan sen takia, että niin mun oikee tai se henkilökohtanen elämäki alko ja musta se on ihan mahtavaa. Oon jollain tasolla tosi ylpee mun blogista, sillä se on tietynlainen tarina siitä miten mä oon kasvanu ja muuttunu. Päässy itsetuhosuudesta irti, muuttanu pois laitoksesta ja alottanu ihan uuden elämän ja yksinkertasesti löytäny itteni. (Maskeeraamisen, meikkaamisen ja kaiken muun vastaavan avulla.)

    Oon kyllä ihan alusta asti tienny etten tuu esim indiedayssiin tai siihen pääsemään, koska mä en oo koskaan ollu sellanen kiiltokuvahahmo tai mikään vastaava ja pakko myös todeta sekin, että vaikka blogi painottuukin meikkaamiseen ja mun tyyliin, niin en nää itteäni minään kauneusbloggaajana, koska mua ei vaan kiinnosta mitkään meikkivoidetestailut, luonnollisen näköset meikit tai muut vastaavat.

    Muistan ku alotin bloggaamisen ja selailin muutamia blogeja missä joka väliin tungettiin jotain kysymyksiä esim, jos joku söi vaikka hesessä niin heti tuli kysymystä, että onko joku muu maistanu tätä ja tätä hampparia tai jos istuttiin vaikka puiston penkillä niin kysyttiin, että hei ootteks te ikinä istunu tälläsellä penkillä XD Tai siis jotain ihan yhtä oleellista ja olin ihan ihmeissäni, et voiks tollanen oikeesti kiinnostaa jotakuta tai et pitääks munki blogatessa kysellä tollasta.. Kuten jo aimmin kuitenki sanoin, nii kirjotan silti myös muille tota mun blogia, mut teen sen vaan sillä omalla tyylilläni ja kysyn jotain, jos oikeesti haluun. Alussa mua ei nimittäin hirveesti kiinnostanu kysyä lukijoilta mitään tai en oikeen tienny et mitä kysyisin, mutta nykyään, jos oon innoissani jostain meikistä tai vaikka nyt jostain uudesta paidasta, niin totta helvetissä haluun jakaa sen innostuksen muille ja kuulla et mitä muut on mieltä ja olla jossain vuorovaikutuksessa lukijoiden kanssa. Parasta kun on just se, ettei sitäkään oo pakko tehdä ja silti ne sitkeimmät pysyy messissä. Välillä ei jaksa blogata, välillä on huonoja päiviä, mutta ihmisiä me kaikki silti ollaan, joten ei se bloggaajan titteli sitä sais muuttaa. Mun mielestä on kuitenki kivaa, että on niitä lukijoita jotka uskaltaa ja jaksaa kommentoida ja muutenkin seurata sitä vieraan ihmisen elämää tapahtu siinä jotain jännää tai ei ja vastas se vieras ihminen niille tai ei. Ehkä oon sit vaan sellanen ihminen, että haluun kuulla muitakin ihmisiä ja niiden mielipiteitä ja blogi jos joku on hyvä paikka semmoseen.

    Anyways, tällä hetkellä alternativet facessa on ehkä lähimpänä sellasta yhteisöä mihin tuntisin kuuluvani, vaikkei sekään ehkä ihan sataprosenttisesti oo sellanen mun juttu. Sieltä kuitenki löytyy kaikista eniten blogeja, joita jaksaa käydä kurkkimassa ja muutenki seurailla. Ois kyllä kiva jos perustettais vähän erikoisemmillekin otuksille oma portaali tai vaikkapa just indiedaysin kaltanen yhteisösysteemi, mut voi olla, että se ois alusta alkaen tuhoon tuomittu, koska loppujen lopuks kaikkihan me ollaan "erilaisia" ja näin ollen ois aika hankala määritellä, et kuka sinne voi liittyä ja kuka ei ja pian se ois tai saattais ainaki olla vaan sitä samanlaista massaa.

    Romaani kirjotettu. (y)

    ReplyDelete
  20. Itelläni oli blogi jokunen vuosi takaperin, miksi? Ihan huvin vuoksi, sitä kun piti siitä että sai kirjoittaa siitä mitä mielessä milloinkin liikkuu ja postakset vaihteli aiheista toiseen. Oot ihan oikeassa noiden asioiden suhteen, huvin vuoksi bloggaavat ihmiset alkaa olla vähissä. Nimittäin nykyään törmää yhä useampiin ihmisiin joilla on aina jokin tietty taka-ajatus blogin pitämisessä. Aiheita rajoitetaan, tekstiä tulee asiallisesti ja lukijoita pyritään miellyttämään yhä enemmän. Ja nimenomaan lukijat ovat avainsana näissä massa-aallon blogeissa. Toki myös näitä ihmisiäkin löytyy, jotka kirjoittavat oikeasti blogia tavallaan "itseään varten". Mutta myös niitä jotka väittävät kirjoittavan huvin vuoksi vaikka asia ei olisi välttämättä niin. No meikäläisen bloggaaminen jäi siihen kun blogger alkoi periä maksua kuvista joita yritin poistaa saadakseni lisää niitä laitettua sinne mutta se meni niin säätämiseksi että meni maltti ja poistin itseni tästä syklistä. Mutta hitto että se oli mukavaa puuhaa! Nyt olen taas harkinnut blogin pitämistä sillä se oli mukavaa ajanvietettäkin. Saas nähdä inspiroituuko sitä. Blogiasi olen seurannut jo monia vuosia, "outolintuilijoilta" tulee parhaimpia postauksia. :----D Kuulostipa oudolle...

    ReplyDelete
  21. Itsekin pohdiskellut genrettömyyttä. Hyvä teksti. Piti vähän sivuta aihetta. :)

    http://you-pretty-things.blogspot.fi/2015/02/miksi-blogata.html

    ReplyDelete
  22. Hyvä kirjoitus! Iso peukku! Jatka samaa rataa vaan. Kyllä täällä jaksetaan tsekkailla sun kuvia ja lukea juttuja! Rohkeudesta pisteet lähtee täältä. :)

    ReplyDelete
  23. Jos liikkuu lähinnä tuolla lifestyle-kosmetiikka-fitness-akselilla, niin näkökulma on tietenkin yllä kuvatun kaltainen. Muualla blogimaailma on täynnä huvikseen bloggaavia, jotka eivät ole harrastustaan lopettamassa yhtään mihinkään. Muissa genreissä monikaan ei siis saa rahaa bloggaamisesta eikä edes halua sitä. Itse siis luen suht säännöllisesti esimerkiksi kirja-, matka-, käsityö- ja puutarhablogeja, jotka on kaikki ihan erilaisia maailmoja tuohon lifestylepuoleen verrattuna (ja yleensä myös paljon parempia ja mielenkiintoisempia).

    ReplyDelete
  24. I feel you!! Oon pohtinut ihan samaa. Tosin oon itsekkin huomannut että en postaa läheskään niin usein kuin ennen, mutta postaan silloin kuin virtaa riittää ja energiaa riittää. Ooon myös huomannut että kommentointi on tosi minimalistista nykyään ja tulee joskus sellanen olo että onko täällä ketään. Harmillisesti monet lemppariblogit on loppuneet. Bloggaamisessa mukavinta on saada kommentteja ja jakaa mielipiteitä, keskusteluja muiden bloggeejin tai lukijoiden kanssa.

    ReplyDelete
  25. Tosi hyvä postaus ja huomasin et jaetaan näköjään paljon samoja ajatuksia! :D

    Oon kans sitä mieltä, että blogia tulis kirjottaa ensisijaisesti omasta tahdosta, eikä pelkästään ilmasen tavaran ja rahan tavoittelun takia. Mut toisaalta koen myös, että jos siinä ohessa voi jonkun verran tienata sillä, että pistää muutaman bannerin blogin sivupalkkiin pyörimään niin se on ihan kivaa. Mihinkään kampanjoihin tms en oo koskaan edes hakenut mukaan, koska en oo kokenut että ykskään niistä olis sopinut mulle/mun blogiin, vaikka niillä oiskin saanut kasvatettua tienestejä ihan hyvin. Not worth it, en rupee mainostaan mitään kaurapuuroa ellen oo oikeesti innoissani siitä.

    Veikkaan, että syy siihen miks jengi pitää bloginsa mainitseminas "asiallisina ja simppeleinä mainostauluina", johtuu siitä millanen mielikuva ja ohjeistus (etenkin alotteleville) bloggaajille annetaan esim. mainostajien puolelta.

    Oon osallistunut muutamaan blogimainontaan ohjeistavaan kurssiin/tapahtumaan, joissa kaikissa painotettiin vaan sitä miten helposti blogilla saa rahaa kun laitat tän linkin tonne ja tällasen bannerin tohon ja et "voit postaa ihan mitä vaan simppeliä paskaa, mut muista mainoslinkit!!1". Helppoo rahaa, ehkä, mut kuka tollasta jaksaa lukee? Ja kuka niitä mainoslinkkejä edes klikkailee, jos jo postauksesta huokuu bloggaajan mielenkiinnon puute.

    Oon kans salaa haaveillu jostain portaalin tapaisesta alternative bloggaajille, että vois kerrankin tuntee kuuluvansa porukkaan. Oma blogi on kans sen verran sillisalaatti -genreä, ettei se oikein sovi mihinkään olemassaolevaan lokeroon. Indiedaysin Inspirationin alla oon lähinnä siks, että se on ainoo tommonen semisti yleispätevä portaali, mut sekään ei oikein tunnu omalta jutulta.

    Ja kuten mainitsitkin, noi blogitapahtumat on aina niiin awkward kun ei tunne sieltä ketään, eikä oikein oo yhteistäkään kenenkään kanssa :D Mikä on hirveen harmi, koska vähän kadehdin sitä yhteisöllisyyttä mikä muilla bloggaajilla tuntuu keskenään olevan, samalla kun alternative bloggaajat pyörii sit ihan muissa ympyröissä.

    Toivotaan ettei valtavirrasta poikkeevat bloggaajat kuole sukupuuttoon ja että meillekin löytyis se oma paikka blogimaailmassa. Youtubesta en myöskään innostu koska videoeditointi on hirveintä paskaa mitä tiiän, lol.

    ReplyDelete
  26. Oh! Ihana et joku sanoo ääneen tuon vbloggaamisen ja ettei pidä siitä! Mua nimittäin erittäin harvoin jaksaa kiinnostaa videot ja niiden katselu. Mä en jaksa keskittyä niihin ja ne vaan jää pyörii johonkin taustalle.. ei siinä paljoa selkoa saa et millasia uusia laukkuja ja kenkiä ko. tyyppi on esimerkiksi ostanut :D

    Itselle se bloggaaminen on lähinnä sitä itsell kirjoittelua, ikään kuin päiväkirjaa. Suurimmaksi osaksi myös siksi, et niitä lukijoita on joku hassu kymmenen. Välillä tulee kausia et miettii et lopettaako koko homman.. mutta toisaalta on kiva olla olemassa joku kanava jonne voi omia ajatuksiaan purkaa tarvittaessa ja josta voi käydä sitten vaikka itsekkin myöhemmin katsomassa ja lukemassa mitä sitä on tullut tehtyä (:

    ReplyDelete
  27. Toinen puoli tässä asiassa on mielestäni myös ne lukijat, jotka nykyään vaativat todella paljon. Itse bloggailin pari vuotta ihan koska tykkäsin todella paljon kirjoittamisesta jo valmiiksi, mutta viimeisen puoli vuotta se meni siihen, että jos postausta ei tullutkaan joka päivä tai edes joka toinen, niin alkaa tulla niitä kommentteja siitä kuinka paska bloggaaja olen kun en ajattele lukijoita ollenkaan, jne... Lopulta sitten bloggaaminen alkoi ahdistaa minua, se ei ollutkaan enää se hauska juttu jota sai tehdä omaksi ja kavereiden iloksi, vaan jokin ns. "tehtävä", mikä ei tuntunut ollenkaan mieleiseltä, innostus bloggaamiseen katosi kokonaan ja ahdistus ja stressi sanaa "bloggaaminen" ajatellessakin kasvoi järjettömäksi. Nyt blogi ollut kuukauden tauolla ja mietin kannattaako edes jatkaa. Ennen tuota bloggaaminen tuntui pitkälti siltä kuin olisi löytänyt parhaan kaverin tai jotain, se vain oli niin se oma juttu josta sai sitä innostusta omaan elämään.

    ReplyDelete
  28. Aamen, en osaa muuta sanoa! Tiivistit ajatukseni täysin.

    Ja juuri tuosta mainostaulutyyppisestä, valkoinen sisustus jonka takana pitkätukkainen fitness muija mainosvaatteineen voin vaan sanoa että siksipä oot varmaan ainoa bloggaaja jota seurailen aktiivisesti nykyään!

    ReplyDelete
  29. Ei vittu oon tyhmä ihminen en tienny että oikeesti bloggaamisella voi tienata luulin vaan et joku o vaa randomilla sanonu niin ja mitä itekkin oon ettiny jotain uutta blogia mitä vois ruveta lukee nii ne joko on päivitetty tyyliin vuos sitten taikka suomen täydelliset fitness blondit selittää kuin täydellisii ne ja niiden elämä on tälläin hyvin "kauniisti" sanottuna

    ReplyDelete
  30. Asiallinen postaus, mutta mua jäi jotenkin hirveesti häiritsemään, että söitkö sä oikeasti tänään puuroa.? (anteeksi)

    ReplyDelete
  31. Asiaa! Itellä bloggaus on ja pysyy pelkkänä harrastuksena ja viimeaikoina on tuntunu että "rahanhimoiset bloggaajat" todellakin tappaa bloggaamisen sukupuuttoon. >:(

    ReplyDelete
  32. Mulla jäi bloggaaminen tauolle jo toista tai kolmatta kertaa, kun en millään pystynyt sitoutumaan siihen että joka viikko pitäis olla tietty määrä postauksia. Kirjoitin tee-se-itse-blogia, johon kuului olennaisena osana myös projektien toteuttaminen ja kuvien ottaminen tekovaiheessa plus tietty valmiin työn kuvaaminen, kuvankäsittely ja tekstin kirjoitus. Pidin esikuvanani yhtä amerikkalaista blogia, kunnes havahduin siihen että mä teen yksin ja niillä on kahdeksan hengen tiimi.

    Nyt koitan potkia blogia uudelleen käyntiin, mutta vähän eri taktiikalla. Harrastuksena silti edelleen.

    ReplyDelete
  33. Olen huomannut täysin saman asian, ja havahduin taas siihen kuinka niin monta hyvää blogia on lopettanut. Hyviä alternativeblogeja on oikeasti tosi vaikeaa löytää, joka on kauhean harmillista! Joku blogiportaali suunnattuna meille "oudommillekin" olisi varmasti kiva, harmi, ettei sellaista ole.

    Sitten on tietty nekin joiden blogeista oikein paistaa se kaupallisuus läpi. En väitä etteikö ilmainen tavara blogin kautta saatuna olisi varmasti mukavaa, ja niistä postauksista on mahdollista tehdä mielenkiintoisiakin! Mutta jos blogi oikeasti pyörii sen rahan ja ilmaisen tavaran ympärillä, en mä ainakaan jaksa kiinnostua. Uskoisin, että siitä tulee helposti bloggaajallekin pakkopullaa.

    ReplyDelete
  34. No, niitä lampaanvillan keskellä kihertäviä fitnessmammojahan mahtuu tähän maailmaan. Mulle se on ihan fine. Itse KIRJOITAN blogia ihan omaksi huvikseni, enkä välitä, mikä mahdollisesti keräisi lukijoita. Silloin tällöin tulee lätkäistyä niitä kuviakin mukaan, mutta pääosaa näyttelee kuitenkin kirjoitettu teksti. Eikä vlogaaminen pahemmin innosta sekään, koska sellainen ei vain ole mua varten.

    Tärkeintä on kuunnella itseään.

    ReplyDelete
  35. stunning make up! Rebecca | rebeccamariee.blogspot.com xx

    ReplyDelete
  36. I love the green hair color and the way you styled your hair here. And omg, ryuk sweater. XD

    ReplyDelete
  37. Muuten tosi hyvä teksti, mutta rehellisesti sanottuna mua jäi häiritsemään toi sun Sheinside-paita, koska Sheinsidehan on tää kaikkein tunnetuin blogiyhteistyölafka :D Jos saa kysyä niin ootko saanu ton yhteistyönä?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Joo on! Mut enpä nää siinä mitään häiritsevää kun postaus itsessään on ihan muusta aiheesta :D

      Delete
  38. Mut. Sun blogissa on adsence mainoksia. Eikä niil oo tarkoitus tienata?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Toki, mutta en mä niistä mitään saa kun ehkä kahessa kuukaudessa niistä kertyy joku euro tms :D

      Delete
    2. Okei. Pisti vaan silmään, ei siis ollut tarkoitus mitenkään puhua sinua pussiin tai mitään, pisti vain kovin silmään, kun sanoit, ettet tienaa senttiäkään. Blogisi on yksi suosikeistani, olisi minusta hienoa, jos voisit elättää itsesi bloggaamalla.

      Delete
  39. Totta. Meitä, jotka olemme erilaisia emmekä postaile "yleisesti hyväksyttyjen mukaan", on paljon ja tämä erilaisuus on tae sille että meikäläisiä on vaikea löytää.

    ReplyDelete
  40. Sun asenne bloggaamiseen tekee sun blogista paljon paremman kuin monista muista. En mä jaksa lukea niitä kiiltokuvablogeja, jotka on täynnä joitain typeriä yhteistyökumppaneita aivan aiheen ulkopuolelta ja kävin-taas-täällä-ja-käytin-paljon-rahaa-postauksia. Sun blogi on luonnollinen ja ihana ja et vaikuta ollenkaan ylimieliseltä ja tykkään susta!

    ReplyDelete